تحقیق آموزش مهارت های فکری و استدلال ویژه پرسش مهر 19
مقاله آموزش مهارتهای فکری
این مقاله بصورت ویژه برای پرسش مهر 19 برای سالتحصیلی 97 تدوین و بروزرسانی شده است . با موضوع آموزش مهارت های فکری استدلال و تفکر استقرایی به دانش آموزان و کمک به بارور شدن استعداد ها و خلاقیت دانش آموزان بصورت یک گزارش و داستان وار نگارش شده است و با توجه به دئار بودن فرمت ورد و قابلیت ویرایش همکاران عزیز میتوانند از این مقاله در جهت نگارش مقاله و تحقیق و داستان در مورد پرسش مهر 97 استفاده کنند.
لینک دانلود مقاله آموزش مهارت های فکری و استدلال ویژه پاسخ به پرسش مهر 19 در انتهای همین برگه میباشد.
آموزش مهارت فکری مانند حل مسئله استدلال و تفکر استقرایی
ارزشمندی تفکر یکی از اساسی ترین مبانی اعتقادی مسلمانان است که از سوی اولیای دین و قرآن مجید مورد تاکید فراوان قرار گرفته است. بر اساس تعلیمات اسلامی، ایمان و عمل افراد زمانی دارای ارزش خواهد بود که بر مبنای اندیشه و پشتوانه ی تفکر شکل گرفته باشد. به طوری که فکر کردن و اندیشیدن، نسبت به اعمال عبادی و عملی اولویت و ارجحیت دارد و هیچ عملی بدون وجود زمینه های فکری، ارزشمند نیست. در دیدگاه اسلامی، اندیشه در رابطه با خویشتن ( خود شناسی ) که شامل شناخت جسم و روح می شود، تفکر در مورد خداوند تبارک و تعالی و شناخت صفات خداوند و آیات و نشانه های او ( خداشناسی ) ، تفکر در رابطه با خلق خدا و شناخت انسان و رابطه ی او با خلقت ( انسان شناسی )، تفکر پیرامون طبیعت و ماوراء آن ( جهان شناسی )، ملاک ها و معیار های تفکر ارزشمند هستند که از عناصری مانند تامل، استدلال، استنباط، تجزیه و تحلیل، توجه، تدبر، نقد، درک، کشف، حکمت، خلاقیت و پژوهش تشکیل می شوند.
اجرای راه حل جدید و نظارت بر آن
راه حل های انتخابی و پیشنهادی را به منظور ایجاد تغییر و بهبود شرایط به اجرا گذاشتم :
- برگزاری جلساتی با اولیاء و همچنین کلاسهای آموزش خانواده در طول سال تحصیلی با عنوان خلاقیت
- استفاده از تمرینات خلاقیت در ساعات درسی به ویژه دروس بخوانیم و بنویسیم و ریاضی
- به کارگیری شیوه های مختلف تشویق جهت بالا بردن روحیه اعتماد به نفس و خودباوری در دانش آموزان
- اختصاصی قسمتی از باغچه گوشه حیاط برای هر کلاس جهت کاشتن گل و بوجود آوردن فضای سبز
- بر پایی نمایشگاهی از کارهای خلاق دانش آموزان
- برگزاری جلسات گردهمایی دوستانه توسط گروه های دانش آموزان در زنگ دایره
- تشویق هر چه بیشتر دانش آموزان به خواندن کتاب و عضو شدن در کتابخانه کلاسی
- انجام بازی های گروهی در ساعت زنگ دایره
وقتی در پایان هفته اول ( اجرای آزمایشی ) شور و شعف و علاقه دانش آموزان را مشاهده کردم و پیشرفت آنها را در یادگیری دروس سنجیدم ، مصمم شدم این برنامه را تا پایان سال تحصیلی ادامه دهم در نتیجه با یک برنامه ریزی تعیین شده برای هفته ی دانش آموزان برنامه ریزی می نمودم و برنامه هایی را برای این منظور آماده می کردم که در طول سال تحصیلی قابل اجرا بود .
- گاهی اوقات برای این که در امر تدریس ، تنوع ایجاد گردد و خستگی بوجود نیاید ، به تقاضای خود دانش آموزان از آن تمرینات برای یادگیری بیشتر و جذابیت کار استفاده می نمودم .
- گاهی اوقات نیز از آن تمرینات به صورت طرحی و به عنوان تکلیف به دانش آموزان داده تا خود به مرحله اجرا در بیاورند .
با انجام این کارها کلاس و مدرسه شور و حال دیگری پیدا کرد که این امر را با حضور و نظارت بر گروههای دانش آموزی در ساعت زنگ خلاقیت متوجه می شدم و اکثر خانواده ها نیز اعلام می داشتند که فرزندانشان در خانه نیز از شور و هیجان خاصی برای انجام تکالیف دارد .
با گذشت زمان ، این طرح تغییر اساسی در اختیار دانش آموزان بوجود آورد که باعث شد که در بارور کردن استعدادهای خلاق دانش آموزان نقش اساسی داشته باشد .
دانلود این مقاله:
برای دانلود این مقاله از لینک و دکمه زیر استفاده نمایید ..
محبوبترین مطالب ویژه موضوع پرسش مهر 97
Andra inlägg
- پروپوزال آماده کارشناسی ارشد مدیریت, حسابداری, روانشناسی و معماری
- کارنامه توصیفی پایه اول,دوم,سوم,چهارم,پنجم و ششم - نویت اول و دوم
- اقدام پژوهی صرفه جویی و بهینه سازی مصرف در مواد آموزشی
- دانلود طراحی آموزشی : معماری نوین تدریس فارسی پایه اول تا ششم ابتدایی
- نمونه سوالات ضمن خدمت آزمون شیوه های تربیت فرزند با محوریت خانواده
- سوالات آزمون ضمن خدمت مراقبت جسمانی عاطفی دانش آموزان
- سوالات آزمون ضمن خدمت ایمنی و امنیت در مدرسه
- سوالات و محتوای آموزشی جلسات ضمن خدمت آغاز سالتحصیلی با ایمنی و امنیت در مدرسه
- برنامه سالانه طرح تدبیر دوره ابتدایی 97-98